Joomla! to ceniony, popularny i ciągle rozwijany system zarządzania treścią (CMS) umożliwiający tworzenie stron internetowych oraz aplikacji webowych. Przejrzysta struktura sytemu, oparta na poszczególnych modułach wraz z ogromnym wyborem dostępnych rozszerzeń uczyniła z Joomla! jednym z najpopularniejszych narzędzi do budowania serwisów internetowych na potrzeby organizacji na obszarze całego globu. Sama platforma jest dostępna dla każdego użytkownika – jest rozwiązaniem należącym do wielkiej rodziny open source.

Joomla! – charakterystyka i zastosowania

Udział Joomla! pośród innych CMS dobiega granicy 10 procent, co oznacza, że systemowi zaufało setki tysięcy różnego rodzaju przedsiębiorstw, instytucji państwowych oraz organizacji pozarządowych. Spośród światowych gigantów wykorzystujących Joomla! w codziennej praktyce biznesowej warto wymienić tak znane podmioty, jak Citibank, Ikea, Sony czy restauracje McDonald’s. Globalnemu zasięgowi sprzyja też fakt, że platforma doczekała się już ponad 64 oficjalnych tłumaczeń na języki używane na wszystkich kontynentach.

Ważnym źródłem sukcesu Joomla! jest szkieletowa struktura całego rozwiązania. Od strony praktycznej jest to bardzo wygodne, gdyż pozwala dołączać do bazowych modułów kolejne rozszerzenia odpowiadające na konkretne potrzeby osoby tworzącej stronę czy zlecającej to organizacji. Liczbę dostępnych rozszerzeń mierzy się obecnie w tysiącach (ponad 7000) z czego spora część jest dziełem samej społeczności.

Pozycjonowanie Joomla! i szablony stron

Pozycjonowanie Joomla! wymaga od osoby podejmującej się tego zadania sporej dozy kompetencji, ale w zamian potrafi przynieść – zwłaszcza w dłuższym okresie czasu – więcej niż zadowalające efekty. Między innymi dzięki odpowiedniemu doborowi rozszerzeń, których właściwe opanowanie pozwoli na precyzyjne ustalenie kluczowych parametrów z punktu widzenia kryteriów wyszukiwania, a następnie utrzymywanie ich pod stałą kontrolą.

Warto też wspomnieć, że szablony Joomla! są właściwie równie popularne, jak te przewidziane dla platformy WordPress. Część z nich powstaje w celach komercyjnych, ale na potrzeby użytkowników indywidualnych mogą w zupełności wystarczać te udostępniane przez społeczność. W obu wypadkach ich wykorzystanie pozwala zdecydowanie skrócić tworzenie stron internetowych.